micul dictator arata fata adevarata a unor politruci cum ar fi: Laszlo Borbely, Gyorgy Ervin, Emil hop poc Boc, Marcel Hoara (Bocul de la Gorj, pixuletele topi-top, ciumpilica-tiriplica, politicianul de matineu), Attila Korodi, Livache Negoita, George Scripcaru, Raduly Robert, Antal Arpad, Sorin Oprescu, Virginia Stefanica, Nicolae Nemirschi, Radu Mazare etc

luni, 4 octombrie 2010

(AUDIO) Cetățean român: ”Vreau cetățenia RM până la alegeri ca să pot vota pentru AIE”


Dumitru Ilinca, cetățenia RM, vot, AIE

”Adevărata schimbare va veni din diaspora. Iată de ce, insist pe faptul că actualul Executiv trebuie să mărească numărul secțiilor de votare. În plus, liderii AIE trebuie să demonstreze mai multă maturitate, să rămână solidari, să facă front comun, pentru că nu e cazul să aibă dispute în interiorul Alianței. În Italia nu contează dacă suntem olteni, moldoveni sau basarabeni. Suntem uniți, vorbim aceeași limbă, nu există nicio diferență. Încercăm să fim solidari, uniți și să ne integrăm foarte bine. Îi ajutăm pe basarabeni implicându-ne, împărtășind din experiența noastră și încercănd să-i ajutăm să depășească anumite obstacole pe care noi le-am întâlnit anterior”.


Acestea sunt doar câteva dintre opiniile lui Dumitru Ilinca, președintele PDL Italia care, mai nou, a depus actele pentru a obține cetățenia Republicii Moldova. L-am întrebat, firește, ”De ce?” Și am aflat.



Dumitru Ilinca s-a decis să ceară cetățenia RM după ce a întâlnit la Chișinău un veteran de război, cu vârsta de peste 90 de ani, care a cerut cetățenia română pentru că “vrea să moară român”. ”Acest caz m-a pus pe gânduri și am spus că pot să fac mai mult pentru frații noștri basarabeni”, mărturisește Ilinca. Și continuă:”Sper să îmi pot obține cetățenia înainte de alegeri pentru că vreau să dau votul meu AIE”.


Ilinca spune că în Italia colaborarea între diaspora basarabeană și cea din România este cât se poate de bună. Au un ziar care iese în 20.000 de exemplare- ”Millenium” – și care este citit și de unii și de alții. Totodată, mai aflăm că românii și basarabenii de acolo au posibilitatea să apară si pe la diverse posturi de televiziuni naționale și regionale pentru a-și exprima opiniile etc. etc.

Mai aflăm de la invitatul emisiunii că, potrivit datelor CARITAS, în Italia sunt cca 500.000 de basarabeni. Oficial, sunt înregistrați cca 200.000. Iată de ce, Dumitru Ilinca insistă pe ideea că ”autoritățile din RM trebuie să facă tot posibilul ca să mai deschisă secții de votare pentru alegerile parlamentare anticipate din toamna acestui an”.


L-am întrebat pe intervievatul meu cum poate să ajute el basarabenii. Mi-a răspuns că sunt mai multe probleme pe care cetățenii români le-au avut când erau și ei cetățeni non-UE și, astfel, ar putea să ajute basarabenii să le depășească prin sfaturile și experiența proprie. O problemă pe care Dumitru Ilinca a sesizat-o este că celor plecați la muncă în Italia nu le este recunoscută vechimea în câmpul muncii, chiar dacă au contracte de muncă și chiar dacă plătesc contribuții la asigurările sociale etc.etc. Iată de ce, el îndeamnă autoritățile de la Chișinău să semneze un acord în acest sens cu statul italian, protejându-și, astfel, cetățenii, chiar dacă sunt la muncă în altă țară.


Vorbind despre colaborarea dintre diaspore, l-am întrebat pe interlocutorul meu dacă este adevărat sau nu că cetățenii români au o ”imaginea proastă” în Italia și dacă cetățenii RM se feresc, în acest context, să spună acolo că sunt români (în special cei cu pașaport român). Mai ales că de aici, de la Chișinău, unii se străduie din răsputeri să promoveze această ”imagine” în ochii conaționalilor. Răspunsul a fost unul ferm: ”Sunt speculații și se încearcă să se face din țânțar armăsar”. Dumitru Ilinca aduce și un exemplu: la 1,5 milion de cetățeni ai României aflați în Italia, în închisorile italiene sunt cca. 2 700 de cetățeni români. Deci, concluziile trageți-le singuri.


Am mai discutat cu invitatul emisiunii mele și despre alte probleme importante, inclusiv despre redobândirea cetățeniei române pentru basarabenii din diaspora din Italia. Detalii, in audio inserat în text.


Audiție plăcută.



Autor: Stela Popa
Sursa: stelapopa.unimedia.md

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu